Menu
MěstoJilemnice

Procházky kolem Jilemnice

Procházka Hraběnkou

Výlet na HraběnkuVyrazíme z Masarykova náměstí kolem historické budovy radnice do Harrachovy ulice – pěší zóny. Půjdeme kolem cukrárny s kavárnou "U Nyčů", na pravé straně Nývltovu pekárnu a přijdeme na Tyršovo náměstí s dominující sokolovnou a budovou II. základní školy. Mineme Památník padlých uprostřed náměstí, projdeme mezi dvěma zmíněnými budovami a dostaneme se do svažité uličky K Břízkám – alternativně lze obejít sokolovnu vlevo a vydat se po dřevěných schodech nahoru a napříč atletickým stadionem. Na křižovatce, kde končí ulice K Břízkám a kam jsme se dostali i ze stadionu, se dáme do kopce nejužší silnicí směrem na Kruh. Zde prakticky končí starší zástavba rodinnými domky a na ostrohu nad křižovatkou, po naší pravé ruce, se nalézá starý hřbitov, zrušený již v 19. století. Kousek za křižovatkou se dostaneme k tzv. Dráze pro kolečkové lyže, kterou začíná sportovní areál Hraběnka – časté místo sportovních aktivit a přírodní park nabízející procházky kousek za městem. Asfaltovaná dráha se vine mezi poli a přechází v napůl zalesněný horizont – tuto příjemnou procházku následně zpestří mnoho příležitostí kochat se horským panoráma z různých úhlů. Po dráze dojdeme až na konec, kde se dráha otáčí, ale my se odtud vydáme vlevo Roztockou ulicí. Projdeme kolem malebné kapličky Božího těla, mineme kulturní středisko a poštu a zamíříme k náměstí.

Za nejvyšším bodem Jilemnice, na Kozinec

Kozinec rozcestníkVyjdeme-li z Masarykova náměstí horním rohem, projdeme kolem novostavby Komerční banky na místě bývalého hotelu Grand. Procházíme nejprve úzkou ulicí Valdštejnskou, vzápětí mineme odbočku do strmé uličky V Domkách a následně se Valdštejnská změní v široký bulvár, který nás dovede až na křižovatku "U Labutě", které dominuje skromný parčík. Doporučit lze jakýkoliv další výstup – buď vlevo projít vilovou čtvrtí a další ulicí se vrátit jakoby nazpět, ale o pořádný kus ve svahu výše, anebo jít z křižovatky rovně strmým stoupáním. V obou případech se dostaneme na rozcestí se směrovkou strategického hotelu Na Vyhlídce, jenž si své jméno opravdu zaslouží.

Zde si můžeme na chvíli odpočinout, protože nás čeká další stoupání hřebenovou cestou se střídavými výhledy do vnitrozemí (na kopce Zvičina, Kumburk, Bradlec, Tábor, Kozákov) i na hřebeny Krkonoš (Kotel, Žalý, Černá hora) až na samotný vrchol Kozinec (nejvyšší bod ve městě – 561 m n.m.). Při troše dobré vůle lze dojít až k bývalým měděným dolům na zadním Kozinci, kde postačí na rozcestí obrátit své kroky k blízké kapličce sv. Isidora s léčivým pramenem.

Od ní již vede zpět do města cestička, opět s dvěma variantami trasy: buď po hřebeni kolem areálu městské nemocnice, nebo kolem potoka a požární nádrže k vilové čtvrti Nouzov a do centra města.

Na rozhlednu na Žalý

ZBenecko rozhledna Žalý Masarykova náměstí se vydáme po červené turistické značce horním rohem kolem Komerční banky. Dále Valdštejnskou ulicí až na křižovatku „U Labutě“, odkud budeme pokračovat užší uličkou přímo naproti mírně do kopce. O pár metrů dál nás čeká rozcestník, kde se vydáme stále po červené doprava na Žalý. Mohli bychom se však vydat i doleva, na nejvýše položený přirozený bod města Jilemnice, na Kozinec s malebnou vyhlídkou nejen na hřebeny Krkonoš, ale i do vnitrozemí a na nejbližší kopce. Poté projdeme Hrabačovem, nedílnou součástí města, pravoúhlou křižovatkou a zamíříme na kopce, které se najednou před námi otevřely a nabídly nám své kouzlo. Na cestě za cílem ještě musíme projít přes Dolní Štěpanice, kde před místní školou u hasičské zbrojnice odbočíme prudce vlevo na zelenou turistickou trasu. Nyní už nás čeká příjemná cesta lesní a občas polní pěšinou do méně příjemných zato krásných kopců. Cestou se nám po pravé ruce otevře pohled na Horní Štěpanice, které vybízí k návštěvě zříceniny Štěpanického hradu, skvostného kostela Nejsvětější trojice a prohlídce cenných dokladů lidové architektury. Ale i po malé zastávce ve Štěpanicích budeme „šplhat“ do kopců přes vrch Poustka až na Benecko, které je centrem nejen zimních sportů. Zde od hotelu Zlatá Vyhlídka vyrazíme lesem červeně značenou Bucharovou cestou vzhůru úbočím Žalého.

Již z první paseky je pěkný pohled na Jilemnicko i dál do podhůří. Cesta se stává ještě strmější od žlutě značené odbočky na Křížovky a Vrchlabí. Po dosažení hřebene ještě půjdeme 50 m vpravo k rozhledně, 18 metrů vysoké kamenné věži na vrcholu Předního Žalého (1019 m n. m.). Díky poloze na značně přesunuté žalské rozsoše a relativně velké nadmořské výšce je odtud neomezený panoramatický rozhled, zřejmě jeden z nejlepších v Čechách. Za zcela ideálních podmínek lze prý zahlédnout věže pražských chrámů. Rozhledna je obyčejně otevřena mezi 10–16 hodinou (informace, občerstvení, suvenýry).

Od rozhledny se můžeme vrátit stejnou cestou, kterou jsme přišli, nebo pokračovat dál po krásách hřebenů Krkonoš. Cestu zpět si můžeme i ulehčit jízdou autobusem až do výchozího bodu, do Jilemnice.

Zvesela do Horní Branné

Horní BrannáProcházka tentokrát ne za krásami přírody v Krkonoších, ale za troškou kultury a pamětihodnostmi.

Pokud budeme vyrážet z jilemnického Masarykova náměstí, tak budeme procházet postupně ulicemi Spořitelní, Jungmannova a Geologa Pošepného až k budově pošty, kdy zabočíme vlevo a tím se ulicí Žižkovou dostaneme do Nádražní ulice. Projdeme pod vlakovým nádražím a za ním také odbočíme vlevo přes železniční přejezd. Ve chvíli, kdy budeme opouštět Jilemnici výstupem na kopec ležící mezi Jilemnicí a Horní Brannou, začnou se nám mezi stromy naskýtat výhledy na hřebeny našeho nejvyššího pohoří. Jakmile se s námi přehoupne kopec a my začneme klesat, spatříme, cíl naší dnešní procházky, Horní Brannou.

Tato malebná obec skrývá několik zajímavostí. Nejen, že zde najdeme pozdně gotický kostel sv. Mikuláše, uvnitř kterého je uložena cínová křtitelnice ze 16. století, ale také novorománskou osmibokou hrobku Harrachů z 19. století a renesanční zámek z 16. století, na kterém v letech 1627–28 několikrát pobýval J. A. Komenský. Proto bychom zde objevili i Památník J. A. Komenského. Horní Branná je také rodištěm Jaroslava Šíra (1859–1920), učitele a známého propagátora Krkonoš.

Zpět se můžeme projít stejnou cestou nebo se vydat do Valteřic a po zeleně značené turistické trase dojít příjemnou lesní pěšinou zpět do Jilemnice.

Za roubenkami do Mříčné

Roubenka do MříčnéZ Masarykova náměstí vyrazíme po zelené turistické značce Harrachovou ulicí, Zvědavou uličkou a přes Hrubý kopec dojdeme až do Mříčné. (5;7 km)

Mříčná byla dlouholetým působištěm učitele Jana Buchara, propagátora turistiky a lyžování v Krkonoších ale také znalce krkonošského nářečí, které zúročil ve svých knihách „poudaček“. Ve Mříčné a navazujícím Peřimově se dochovalo mnoho typických krkonošských roubenek, najdeme zde také vyhledávané veřejné koupaliště. Obě vesničky se obtáčejí kolem vrchu Hrobka (506 m) s nádherným výhledem na západní Krkonoše, a vrchu Strážníku (610 m), na kterém se nachází naleziště vzácných druhů křemene.

Kalendář

Odstávka elektřiny

ČEZ Distribuce – Plánované odstávky

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů